BIBLIOGRAFIA

Allen, T. D. and Eby, L. T. (2007). Common bonds: An integrative view of mentoring relationships. The Blackwell handbook of mentoring: A multiple perspectives approach, 397- 419.

Ragins, B. R. and Kram, K. E. (Eds.) (2007) The handbook of mentoring at work: Theory, research, and practice. Retrived from https://www.resear-chgate.net/publication/255662364_The_Handbook_of_Mentoring_at_Work

DuBois, D.L. and Karcher, M. J. (2013). Handbook of Youth Mentoring. Newbury Park, CA: Sage Publications

Wright, T. (2016). Women’s Experience of Workplace Interactions in Male-Dominated Work: The Intersections of Gender, Sexuality and Occupational Group. Gender, Work & Organization, 23(3), 348-362

Picardi, I., Agodi M.C., (2020), Gender perspective in the mentoring relationships. A case study of GENOVATE@UNINA, in H. Lawton Smith, C. Henry, H. Etzkowitz and A. Poulovassilis (edit by) Gender, Science & Innovation. New Perspectives, Cheltenham UK – Northampton MA, USA, Edward Elgar Publishing, ISBN: 978 1 78643 896 6.

Agodi, M. C. e Picardi, I. (2016). Il mentoring come progetto trasformativo della struttura di genere dell’accademia: il programma pilota di GENOVATE@UNINA. La camera blu. Rivista di studi di genere, (15).

Picardi I. (2017). La dimensione di genere nelle carriere scientifiche. Fedoa Press http://www.fedoabooks.unina.it/index.php/fedoapress/catalog/book/64

Relazione CUG INFN 2015-2016 https://web.infn.it/CUG/images/alfresco/Cug/2017/20171030-RelazioneCUG-2015-2016.pdf

Picardi, I. (2020), Labirinti di cristallo. Strutture di genere nella ricerca e nell’accademia, Milano, Franco Angeli.

Picardi, I., Agodi, M. C. (2017), Il mentoring come strumento di de-costruzione delle strutture di genere riprodotte nell’università e la ricerca, in A. Murgia and B. Poggio (edit by) Prospettive interdisciplinari su formazione, università, lavoro, politiche e movimenti sociali Trento, Università degli Studi di Trento. p. 444-460. ISBN: 978-88-8443-747-1

Picardi, I., (2019), The Glass Door of Academia: Unveiling New Gendered Bias in Academic Recruitment, in «Social Science», 8, 160; doi:10.3390/socsci8050160

Pellizzoni, S., Gargano, A., & Masullo, M. R. (2022). Gender mentoring inside INFN: a transformative path towards inclusion and equity in the research. Proceedings of the 41st International Conference on High Energy physics – ICHEP2022.

Picardi. I., (2019), La porta di cristallo: un nuovo indice per misurare l’impatto di genere della riforma Gelmini sull’accesso alla professione accademica, «Quaderni Italiani di Sociologia», 80 (2), 87-117.

The Global Gender Gap Index report and the interactive data platform are available at: http://reports.weforum.org/globalgender-gap-report-2022.

The 2021 Guarantee Committee (CUG) report is available at: https://web.infn.it/CUG/images/alfresco/Cug/2021/RelazioneCUG-2020.pdf

J. Acker, Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations, Gender and Society, Vol. 4, No. 2 (Jun. 1990), Sage Publications, Inc. Stable URL: http://www.jstor.org/stable/189609.

J.A de Vries, M. van den Brink, “Transformative gender interventions: Linking theory and practice using the “bifocal approach”, 2016, Equality, Diversity and Inclusion, Vol. 35 No. 7/8 https://doi.org/10.1108/EDI-05-2016-0041.